Wie niet doorheeft dat het skiseizoen goed van start is gegaan, heeft de afgelopen week wellicht met sneeuw in de ogen geleefd. Het sneeuwt volop, niet alleen bij ons, maar ook in de Alpen. Afgelopen weekend zijn wij alvast gaan voorproeven in de Alpen, meer bepaald in Val Thorens.
Eerste sneeuw
Daar is het dan: de eerste sneeuw, de eerste lift, de eerste pistes en de eerste tochten ernaast, allemaal gehuld in een royale laag verse poeder. Val Thorens werd verrassend al in augustus van dit jaar bedekt met sneeuw. De sneeuwval was overvloedig. Het officiële openingsweekend vond plaats op 25 en 26 november, maar de plaatselijke bevolking kon niet langer wachten; de liften startten al een week eerder. 100% Snow ging op onderzoek om te zien wat de sneeuwrijke omstandigheden voor ons in petto hadden.
Een sneeuwwit avontuur: het openingsweekend in Val Thorens
Het is zaterdag 25 november, middenin het hart van Val Thorens, waar de opwinding van het openingsweekend van het wintersportseizoen voelbaar is terwijl dikke vlokken sneeuw neerdwarrelen. De sfeer is uitgelaten, met ski- en snowboardliefhebbers van over de hele wereld die zijn samengekomen om de start van het seizoen te vieren. Eigenlijk zou ik moeten werken, langs moeten gaan bij de 53 merken in het testdorp om hun nieuwigheden te bekijken. Maar ik heb al te lang niet meer gesnowboard. Ondanks het beperkte zicht vandaag, belooft morgen, zondag, beter weer. Dat weerhoudt ons er echter niet van om nu al de berg op te gaan. We besluiten niet te beginnen met de Grand Couloir, een piste die niet alleen te hoog gegrepen is voor de eerste afdalingen van het seizoen, maar momenteel ook niet geopend is. Voor nu zijn alleen de pistes van Val Thorens open, de rest van Les Trois Vallées, waaronder Courchevel en Méribel, is nog gesloten. Maar wat maakt het uit dat niet alle gebieden van Les Trois Vallées open zijn? Val Thorens, het hoogste skigebied van Europa, biedt aan het begin van het seizoen al enkele van de beste condities in de Alpen. Met zijn 606 km aan pistes, waaronder 317 km blauwe, 215 km rode en 74 km zwarte pistes, en de reputatie als het meest sportieve skigebied van Les Trois Vallées, is er meer dan genoeg te beleven. En met de hoge ligging als perfect freeride terrein en de voorspelde zware sneeuwval voor de komende weken, is dit het moment om in actie te komen. Dus waarom wachten? De sneeuw is vers, de lijnen zijn klaar om getrokken te worden – de Alpen roepen je naam! Pak je board, het avontuur wacht. GO HIT THE SLOPES!
Opwarmen op blauwe en rode pistes
Dus, even de bevroren voeten aanstampen en de lift op. Richting Les 2 Lacs, ideaal om de spieren op te warmen, even kijken of dit stramme lijf zich de bewegingen nog herinnert. Liftje in, blauwe piste naar beneden. Zoals reeds gezegd, weinig zicht, maar wel leuk. Snel staan we weer beneden, klaar om naar het betere werk door te schuiven. We gaan omhoog, boven de drieduizend meter, met de Moraine naar Glacier de Thorens. Boven genieten we even van het uitzicht op Val Thorens. Er staat een strakke, ijskoude wind. Fijn. Het plan was om de rode piste Béranger te nemen, maar die is gesloten. Vele pistes zijn nog dicht zo vroeg in het seizoen. Ook de pistes naar andere delen van Les Trois Vallées zijn gesloten. Je wilt natuurlijk niet in Méribel stranden en vervolgens een lange, onverwachte terugtocht te voet maken. Wij zijn immers niet van die soort die gaat skiën of snowboarden om te eindigen met een hike in ski- of snowboardschoenen. Geen zorgen, we steken door langs de Tête Ronde (blauw). De bovenkant van de piste is vrij ijzig door de wind die de sneeuw weggeblazen heeft, maar na de eerste bocht, waar de piste snelheid krijgt, begint het plezier. De pistes zijn goed geprepareerd, bedekt met een laag zachte sneeuw. Dit is zonder twijfel de beste seizoensopening die ik de laatste twintig jaar heb meegemaakt. Dit belooft veel voor de komende winter.
Het testdorp
Tijdens het openingsweekend van het seizoen biedt Val Thorens een testdorp aan, waar meer dan vijftig merken hun nieuwste producten presenteren, variërend van grote ski- en snowboardmerken tot bedrijven zoals GoPro. Bezoekers kunnen hier de nieuwste producten gratis uitproberen. Ik breng een bezoek aan Borealis Snowboards, onze hofleverancier van snowboards. Ben van Borealis stelt voor om het Leviathan snowboard te testen onder ideale condities met verse sneeuw en zonneschijn de volgende dag. Vervolgens ga ik langs bij Nidecker om hun nieuwste snowboardbindingen te bekijken.
Het testdorp, een van de grootste in de Alpen, bruist van energie en biedt live optredens en beats. Skiërs worden niet vergeten; merken als Salomon tonen hun nieuwste Addict pro ski’s, ontworpen voor meer flexibiliteit en een soepelere ski-ervaring, en gemaakt met oog voor duurzaamheid. Hopelijk heeft deze nadruk op duurzaamheid een impact op het behoud van goede sneeuwval in de toekomst. Alle merken tonen hier hun nieuwigheden; daarover later meer op deze site. Een opvallende trend is dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat bij alle aanwezige merken. Elke inspanning in deze richting is belangrijk en draagt bij aan het tegengaan van klimaatverandering, met als doel de kwaliteit van onze winters en skicondities te waarborgen.
Zondag, de tweede dag van een hopelijk lange, witte winter.
Om negen uur opent het testdorp en staan we klaar om ons testboard op te halen. We gaan direct naar de top van de Cime Caron, op 3200 meter hoogte, om te genieten van het uitzicht op de sneeuwbedekte bergen. De eerste meters van de Col de l’Audzin zijn ijzig, en het board is wat koppig, maar in de zachtere sneeuw wordt het zeer bestuurbaar. De stijfheid van dit board is super, niet onbelangrijk, zeker voor iemand van mijn gewicht, dat boven 100 kilogram ligt. Ik daal de piste snel twee keer af, en pik wat poeder mee. Bij de liften is het druk, wat wijst op de populariteit van de seizoensopening. De parkeerplaatsen in Val Thorens staan vol, maar het gebied kan de drukte aan, behalve, waar alles samenkomt in het dorp zelf. Na het inleveren van het board volgt een snelle lunch, waarna we terug de pistes op gaan. Aan het einde van de dag is duidelijk dat de Alpen nog meer sneeuw kunnen gebruiken; de pistes zijn reeds kapotgeskied, maar geen zorgen, met de huidige hevige sneeuwval wordt daar volop aan gewerkt.